Recreatiepark West-Friesland
De Taskforce Vitale Vakantieparken heeft namens de provincie Noord-Holland het recreatiepark West-Friesland (de Perelaer) aangemerkt als een niet-vitaal park. Er vinden ondermijnende activiteiten plaats en daarnaast krijgt het park door de druk op de woningmarkt steeds meer permanente bewoning. Onder voorwaarden is het mogelijk om het recreatiepark een nieuwe functie en bestemming te geven. Welke functie dat wordt, staat niet bij voorbaat vast. De Taskforce Vitale Recreatieparken van de provincie Noord-Holland helpt de gemeente Opmeer met de stappen die hierin gezet worden.
Samenwerken aan een visie
Samen met het bestuur van het recreatiepark is een verkenning gedaan naar de mogelijke alternatieven. Het streven is om aan het einde van het tweede kwartaal 2025 met een gezamenlijke visie naar buiten te treden en een intentieovereenkomst aan de gemeenteraad aan te bieden ter vaststelling voor het vervolgproces.
Tijdlijn
Afgerond: Recreatiepark West-Friesland neemt een besluit over de intentieovereenkomst -
In een intentieovereenkomst maken de corporatie West-Friesland en de gemeente Opmeer afspraken met de intentie om samen een bepaald doel te bereiken.
Momenteel bezig: Het college van B&W en de gemeenteraad stellen de intentieovereenkomst op -
In een intentieovereenkomst maken de corporatie West-Friesland en de gemeente Opmeer afspraken met de intentie om samen een bepaald doel te bereiken.
Het college van B&W en de gemeenteraad hebben tijdens de raadsvergadering van 28 mei 2025 besloten om het proces om te komen tot een intentieovereenkomst met recreatiepark West Friesland te verlengen. Het streven is om in de besluitvormende gemeenteraad van het vierde kwartaal van 2025 een aangepast voorstel te presenteren. In de tussenliggende tijd wordt verder gewerkt aan het uitwerken van de mogelijkheden met betrekking tot een verkennende financiële scan van de te verwachten kosten.
Nog te doen: Startfase opstellen businesscase 1 september 2025 -
In deze fase wordt onderzocht of de transformatie haalbaar is. Ook wordt een financiële scan gedaan en onderzoeken gedaan naar de noodzakelijke investeringen zoals riool, water en elektra.
Nog te doen: Businesscase gereed en ondertekening anterieure overeenkomst -
De businesscase is gereed en wordt een anterieure overeenkomst opgesteld. In zo'n overeenkomst wordt bijvoorbeeld vastgelegd hoe en wanneer de plannen worden uitgevoerd en wie welke financiële verplichtingen heeft.
Nog te doen: Start ruimtelijke procedures, 1 februari 2026 -
In deze fase wordt gekeken welke planologische procedures er nodig zijn om de transformatie in te kunnen passen in de leefomgeving.
Nog te doen: Uitwerking en voorbereidingen van de transformatie, 1 oktober 2026 -
Partijen zijn aan zet om alle gemaakte afspraken en publiek- en privaatrechtelijke uitwerkingen uit te voeren.
Schetsontwerp Park Westfriesland

Principes Tuinpaden en Percelen

Documenten
Een document downloaden en openen
Een pdf-bestand kunt u openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.
Gespreksverslagen
14-10-2024 - Gespreksverslag vergadering externe projectgroep vakantiepark de Perelaer
Datum: maandag 14 oktober 2024, 16.00 – 17.30 uur, Gemeentehuis Opmeer
Aanwezigen: MS (Ressmit) AFWEZIG, OH (bestuurslid), IV (bestuurslid), JL (stedenbouw), AW (projectleider), WG (afd. hoofd), AJ (bestuurslid) AFWEZIG, AR (bestuurslid).
AW opent de vergadering en de heet de aanwezigen van harte welkom. De agenda wordt vastgesteld en er worden geen agendapunten toegevoegd aan de agenda.
Mededelingen
AW geeft aan dat er vanuit het park het verzoek gekomen is voor een gesprek met de gemeente. Vanuit de transparantie en de toezegging om met elkaar in gesprek te gaan kan het verzoek niet geweigerd worden. Het is goed om verschillende geluiden aan te horen en daar kennis van te nemen. Dit verzoek gaat over een alternatief plan waarbij recreatie op het park in takt blijft. Om te voorkomen dat de gemeente met veel verschillende partijen praat, terwijl het bestuur van het park de gemeentelijke gesprekspartner is, wordt dit als eenmalig gezien, hierna wordt terug verwezen naar het bestuur van het park. AR vraagt of het bestuur van het park bij het gesprek aanwezig mag zijn. AW begrijpt dit en vind dit niet bezwaarlijk. Zodra er een datum bekend is, zal deze worden gecommuniceerd en afgestemd met het bestuur van het park.
Vaststellen notulen vorige vergadering
De laatste vergadering was informeel aangezien er een zeer beperkt aantal deelnemers aanwezig waren, hier is geen verslag van gemaakt en de agenda is niet doorgenomen. In de bijlage zat nog wel het gespreksverslag van 2 september 2024, deze moet nog worden vastgesteld. Afgesproken is om hier per email op te reageren als er feitelijke onjuistheden instaan.
Terugblik koffiemoment 28 september 2024
AR kan terug kijken op een geslaagd koffie moment, waarin veel duidelijkheid is gegeven aan betrokken deelnemers. AW was verbaasd over de theateropstelling van de stoelen en de verwachting dat er ene presentatie gegeven zou worden. Het eerste uur hebben betrokkenen vooral stoom afgeblazen en hun vragen gesteld, het koffie moment en het goede gesprek heeft pas plaatsgevonden na het centrale deel. AW begrijpt de zorgen en onzekerheden die er leven op het park en hoopt dat met deze eerste bijeenkomst waarvan er nog een aantal mogelijk zullen volgen een stap in de goede richting is gezet om te informeren. Ook WG kan terug kijken op een geslaagde zaterdagochtend alhoewel vooraf niet bedacht kon worden hoe de ochtend zou verlopen. Aan de tafel bij JL gingen betrokkenen met elkaar in gesprek over wie het eigendom heeft en waar en hoe ontsluitingen mogelijk gerealiseerd zouden kunnen worden. Rond half twaalf is de bijeenkomst geëindigd, conform de afspraken en verwachtingen.
Terugblik raadsinformatieavond 10 oktober 2024
AW geeft een korte uiteenzetting van de presentie die gegeven is tijdens de besloten raadsinformatie avond. De avond is goed verlopen, er zijn door de raadsleden veel vragen gesteld. AW denkt dat het goed is om de raad aan de voorkant mee te nemen in het proces wat doorlopen wordt in samenspraak met het park bestuur en dat dit straks helpt bij de besluitvorming en de verschillende keuzes die gemaakt zullen moeten worden. Daarnaast is er gesproken over de handhaving en het vervolg hierop. Aangegeven is dat er opnieuw budget zal worden aangevraagd om de handhaving te continueren.
Doel is om na gereedkomen besluitvorming en de opgestelde IOK, terug te gaan naar de raad voor vaststelling en vervolg stappen.
Bijgevoegde brief Gemeente
Bij de uitnodiging van deze vergadering is als bijlage een brief toegevoegd. Deze brief is bestemt voor de kaveleigenaren. De gemeente heeft nog geen eigenarenbestand met adres gegevens, zodoende is de vraag of het bestuur deze brief naar de eigenaren rechtstreeks wil versturen namens de gemeente. Dit betreft een uitnodiging voor een informatieavond aangaande de tijdelijke huisvesting op een deel van de terreinen De Veken 4. IV zegt toe dit te versturen via het bestuur naar alle kaveleigenaren
Concept Nota van uitgangspunten
Tevens is in de bijlage verstuurd het concept NvU, met daarbij een reactie vanuit de gemeente. Vanwege het korte tijdsbestek tussen verzending en deze vergadering stelt AW voor om de volgende vergadering geheel te besteden aan deze NvU. De volgende vergadering staat gepland op 28 okt. 2024 maar vanwege de herfstvakantie wordt deze doorgezet naar 4 nov. 2024. Op 4 nov. 2024 zal dan inhoudelijk op de NvU gereageerd worden. Er wordt hiervoor twee uur tijd gereserveerd.
Planning tot 31 december 2024
Tot aan het einde van het jaar staan er nog een aantal vergaderingen op de planning. De eerst volgende is dus 4 nov. 2024. Gevolgd door 11 nov, 25 nov, en 9 dec. Gevolgd door het kerstreces. Het streven is om dit jaar een stap te zetten met de IOK. Dit kan alleen als er overeenstemming wordt bereikt over de inhoudelijke NvU. De NvU maakt onderdeel uit van de IOK.
Om de kaveleigenaren mee te nemen in dit proces om te komen tot een IOK stelt AW voor om hier nog een aanvullende workshop / koffie moment te organiseren voor de kavel eigenaren op het park.
IV geeft aan dat de AVA staat gepland op 24 nov. 2024 en dat veel eigenaren speciaal dat weekend naar het park te komen om de AVA bij te wonen.
Wellicht is het handig om dan op 23 nov. 2024 zaterdag ochtend weer een koffiemoment te organiseren om duidelijkheid te geven wat de NvU en IOK inhoud voor de bewoners, zodat er een goed beeld ontstaat en dat er vooraf aan de AVA vragen gesteld kunnen worden.
Indien er geen voldoende opkomst is bij de AVA zal er in een tweede uit te schrijven AVA een besluit genomen moeten worden, dit kan vertraging in tijd opleveren. Gezien het korte tijdsbestek en de veelheid aan informatie wordt verwacht dat pas in Q1 2025 meer duidelijkheid komt in het vervolg rondom de IOK. Belangrijk is wel om dit tijdig in te zetten.
IOK intentie overeenkomst
Doel is om te komen tot een IOK. Indien het park en het bestuur instemt met de inhoudelijke IOK wordt deze voorgelegd aan college en gemeenteraad.
In de IOK worden de uitgangspunten vast gelegd voor een vervolg.
AW gaat starten met een eerste opzet hiervoor en zal deze aanleveren.
Na de ondertekening van de IOK kan het ontwerp proces verder vormgegeven gaan worden en kan de business case worden opgesteld. Uiteindelijk moet dit leiden tot een haalbare cases en een volgende stap richting AOK. De AOK gaat over de te volgen procedure en de te maken kosten om de cases uit te werken. Hier worden vooral afspraken gemaakt over wie heeft welke rol en wie doet wat.
Workshop kaveleigenaren
In vervolg op het koffiemoment van 21 sept. 2024 stelt AW voor om op 23 nov. 2024 vooruitlopend op de AVA van het vakantiepark een 2e koffiemoment te organiseren. Tijdens dit moment zal de gemeente een presentatie geven over de NvU alsmede een doorkijk naar de IOK en planning. Op deze manier wordt gehoopt om de betrokkenheid te vergroten en breed draagvlak te creëren.
Rondvraag
Van de rondvraag wordt geen gebruik gemaakt.
Sluiting
AW dankt alle aanwezige voor hun komst.
Datum volgende vergadering is op 4 november 2024, 16.00 uur Gemeentehuis Opmeer.
07-07-2025 - Gespreksverslag vergadering externe projectgroep recreatiepark West-Friesland
Datum: maandag 7 juli 2025, 16.00 – 17.30 uur, Gemeentehuis Opmeer
Aanwezig: Ressmit, OH, AR, JL stedenbouw, AW projectleider, WG afd.hoofd, EB bestuurslid
AW opent de vergadering en de heet de aanwezigen van harte welkom. Deze projectgroep is een nieuwe in de reeks. De reeks loopt door tot circa december 2025. Iedere 14 dagen is er een projectgroep. Er is voor dit eerste overleg in een nieuwe reeks nog geen agenda opgesteld. Vanaf het volgende overleg 21 juli 2025 zal er een nieuwe agenda zijn die kan dienen als leidraad in de voortgang
Mededelingen
AW geeft een terugblik op alles wat er gebeurt is na de laatste raadsvergadering (commissiebijeenkomst van de gemeenteraad). Vanuit de raad is er de wens om te bezien of er alsnog een intentieovereenkomst gesloten kan worden met de eigenaren van het recreatiepark. Daarnaast is de opdracht meegegeven om zoveel mogelijk medestanders onderdeel te laten zijn van de IOK.
Er is naast de bestaande vereniging een nieuwe vereniging opgericht; “Samen staan we sterk”. Deze vereniging heeft als een van de doelen om recreatie voort te laten bestaan en het park weer vitaal te maken.
Volgende week 14 juli 2025 vindt er in het gemeentehuis een gesprek plaats met deze vereniging. Doel van de gemeente is te zoeken naar draagvlak en helder te krijgen waar de vereniging voor staat. Het ideaal beeld is dat de nieuwe vereniging onderdeel wordt van de IOK en daar ook haar inbreng in levert.
Bestuurlijke perikelen
Tijdens de laatste ledenvergadering van 18 mei 2025, van het recreatiepark, is de penningmeester, normaal lid van deze projectgroep, weggestemd. AW heeft de notulen van een eigenaar van het park mogen ontvangen en heeft hier kennis van genomen. Zodoende bestaat het huidige bestuur nog maar uit 3 leden.
Eerder is gesproken met elkaar om te bezien of een extern bestuur aangesteld zou kunnen worden. AR geeft aan dat dit onderzocht is, maar omwille van de hoge kosten die daarmee gemoeid zijn niet haalbaar en realistisch om verder te onderzoeken, zodoende is een extern bestuur niet aan de orde, er wordt al gebruik gemaakt van een aantal externe adviseurs, alleen dit zijn geen bestuursleden.
Intentieovereenkomst
Er blijkt veel onduidelijkheid te bestaan over de verschillende intentieovereenkomsten. AW legt uit waar we nu staan.
Versie 1 van de IOK is als concept door het college van B & W vastgesteld. Daarna zijn er opmerkingen vanuit het bestuur van RPWF gekomen en dit heeft tot wat aanpassingen geleidt, versie 2. Daarna heeft het bestuur van RPWF op eigen titel de gehele IOK herschreven omdat er vanuit de kaveleigenaren veel vragen kwamen over onduidelijke formulering en moeilijk taalgebruik, versie 3. Deze versie is ook in stemming gebracht bij de ALV op 18 mei 2025. Echter dit is niet de versie waar de gemeente mee akkoord is.
Uitgangspunt is dat de gemeente penvoerder blijft op de inhoud van de IOK. De gemeente heeft in de tussentijd een nieuwe versie gemaakt, versie 4. Met daarbij een betere toelichting en verduidelijking.
Vanaf versie 4 gaan wij weer verder met elkaar. De versie is nog niet gedeeld met het bestuur, dit wordt pas gedaan nadat met de andere vereniging is gesproken en het verzoek is neergelegd om inhoudelijk een bijdrage te leveren aan de opgestelde IOK door de gemeente. Afhankelijk van de uitkomst van dit gesprek gaan we verder met het proces om een een nieuwe aangepaste IOK ondertekend te krijgen. Het bestuur van RPWF heeft aangegeven mandaat te hebben om te tekenen.
Proces
AW geeft aan een nieuwe bestuurlijke planning te gaan maken zodat inzichtelijk wordt wat de verschillende tijdslijnen worden om tijdig in de raad van november of december te kunnen komen. Bij de volgende vergadering wordt deze planning besproken en afgestemd om uiteindelijk een nieuwe ALV uit te kunnen roepen voor de leden van het park.
De route van de IOK wordt nu iets anders. Eerst komt de projectgroep tot overeenstemming, daarna volgt de ALV en daarna stelt het college van B & W de IOK vast en biedt deze aan de gemeenteraad aan in november of december 2025.
Diversen
Voor veel eigenaren is het nog onduidelijk waar zij met name financieel aan toe zijn. AW roept op om naast het proces van de IOK ook te starten met de verschillende onderzoeken die noodzakelijk zijn om de transformatie tot een succes te maken. Het gaat dan met name om het onderdeel van infra ten behoeve van het park; riool, water en elektra. De netwerken zijn gedateerd en aan vervanging toe, belangrijk is om inzichtelijk te krijgen van de verwachte investeringen zijn. Ook in de situatie van geen transformatie blijken deze investeringen noodzakelijk. Mogelijk kan er zelf een stap gezet worden om een exploitatieplan te maken en of een grondexploitatie op te gaan zetten, dit zal voor de kaveleigenaren mogelijk rust en duidelijkheid geven.
Rondvraag
De politieke partij VVD heeft schriftelijke vragen gesteld over de vitaliteit van het park. De antwoorden van deze vragen zijn terug te vinden in het rapport van Taskforce vitale vakantieparken. Dit rapport heeft een
periode op de gemeentelijke website gestaan en is naar de bestuursleden en de raadleden in het 1e kwartaal van 2025 toegestuurd ter kennisneming.
Tijdens de vergadering met de andere vereniging op 14 juli a.s. is ook het statenlid van de SP aanwezig, onduidelijk is wat de rol en de verhouding precies is, dit zal tijdens het overleg verder verdiept worden.
Tenslotte was er nog een incident met het onderhoud van het zwembad, de chloor toevoer is overgelopen, de schade is beperkt, er is geen blijvend letsel geconstateerd bij de medewerker.
Sluiting
AW dankt alle aanwezige voor hun komst.
Datum volgende vergadering is op 21 juli 2025, 16.00 uur Gemeentehuis Opmeer.
Rondvraag
Van de rondvraag wordt geen gebruik gemaakt.
Sluiting
AW dankt alle aanwezige voor hun komst.
Datum volgende vergadering is op 4 november 2024, 16.00 uur Gemeentehuis Opmeer.
21-07-2025 - Gespreksverslag vergadering externe projectgroep recreatiepark West-Friesland
Datum : maandag 21 juli 2025, 16.00 – 17.00 uur, Gemeentehuis Opmeer
Vergadering heeft via TEAMS plaatsgevonden
Aanwezigen: MS (Ressmit), OH (adviseur), JL (Stedebouw), AW (projectleider), WG (afd. hoofd).
Afwezigen: AR (bestuurslid), EB (bestuurslid).
Opening
AW opent de vergadering en de heet de aanwezigen van harte welkom via TEAMS. Er worden geen extra agendapunten aan de agenda toegevoegd. EB is op vakantie.
Mededelingen
Er zijn geen bijzondere mededelingen te melden.
Vaststellen notulen van 7 juli 2025
Omdat de notulen laat zijn verstuurd is een inhoudelijke reactie niet mogelijk. Afgesproken is bij de volgende vergadering op 21 aug. 2025 deze alsnog vast te stellen. Vanwege de zomervakantie komt de vergadering van 4 aug. 2025 te vervallen.
Bestuurlijke planning 2025
Samen met de notulen en de agenda heeft AW de bestuurlijke planning naar de projectteamleden toegestuurd met het verzoek om een reactie. OH begrijpt niet helemaal waarom het zolang moet duren als we een doorkijk maken naar dec. 2025. AW geeft aan dat het idee is om tussentijds nog een ALV te doen. MS merkt op dat tijdens de laatste ALV van 18 mei 2025 er een besluit is genomen over de IOK en dat hoeft niet opnieuw als het gaat om dezelfde IOK. De ledenraadpleging zal opnieuw plaatsvinden bij het sluiten van een AOK als een haalbare businesscase voor ligt. Het bestuur is gemandateerd om een overeenkomst te sluiten met de gemeente. Indien er geen nieuwe ALV georganiseerd hoeft te worden dan kunnen wij met elkaar toewerken naar besluitvorming in de gemeenteraad van november 2025 ( in oktober is er geen raadsvergadering ) OH zal voor de zekerheid dit nog even laten toetsen bij de jur. adviseur van het bestuur maar verwacht dat een nieuwe ALV niet noodzakelijk is. Uiteindelijk vindt er nadien nog besluitvorming plaats bij het aangaan van de AOK nadat er een uitwerking gereed is als dus MS.
Concept Intentieovereenkomst (IOK)
Naast de toegestuurde notulen en agenda en bestuurlijke besluitvorming heeft AW ook de “nieuwe” concept IOK toegezonden.
AW geeft aan dat de gemeente ten alle tijden penvoeder wil blijven in het opstellen van de IOK. AW geeft aan dat de concept IOK al even gereed was maar dat gewacht is met het versturen van de concept IOK totdat het gesprek met de vereniging “Samen staan we sterk” geweest was. Dit gesprek heeft plaatsgevonden op 14 juli 2025. In het gesprek is op verzoek van de gemeente gevraagd om mee te denken over de inhoud van de “nieuwe” IOK en daaraan een bijdrage te kunnen leveren. De vereniging heeft aangegeven daar geen gebruik van te willen maken. In een bericht aan de leden van de vereniging is dit nogmaals bevestigd.
Tenaanzien van de businesscase en de onderzoeken die nog gedaan moeten worden zijn met name de externe veiligheid analyse belangrijk en de bestaande milieucirkels van de Veken. Er is geen natura 2000 gebied in de omgeving dus stikstof hoeft niet als belemmerend te worden gezien. De andere onderzoeken ten aanzien van de ondergrondse infra zijn reeds uitgezet voor een eerste verkenning.
MS geeft inhoudelijk een korte reactie op de toegestuurde IOK, afgesproken wordt dat de IOK in het bestuur op een ander moment wordt doorgenomen en dat er met een reactie terug gekomen wordt, voorkeur is om dit te doen voor de volgende vergadering die gepland staat op 18 aug. 2025 zodat de gemeente nog even de ruimte heeft om zich hierop voor te bereiden.
Terugblik overleg vereniging “Samen staan we sterk”
AW geeft een korte weergave van het gesprek dat heeft plaatsgevonden op 14 juli 2025 in het gemeentehuis in aanwezigheid van SK (penningmeester), WR (secr.)(voormalig bestuurslid RP WF), AB (voorzitter) en HB statenlid SP en adviseur van de vereniging Samen staan we sterk.
De vereniging staat ingeschreven in het handelsregister van de KvK sinds 22 april 2025. De SBI-code 94997 staat voor overige belangenbehartiging. De vereniging staat voor recreatie en het gedoogd wonen voor eigenaren.
De gemeente heeft aangegeven op verzoek van de gemeenteraad om het gesprek aan te gaan met de vereniging om te bezien of er raadvlakken zijn om een samenwerking met elkaar aan te gaan met als doel een gemeenschappelijke IOK met daarin van meerdere kanten ene inbreng en bijdrage. De vereniging geeft aan geen bijdrage te willen leveren aan de IOK, aangezien de vereniging een eigen IOK wil opstellen. Verder heeft de vereniging aangegeven bezig te zijn met een eigen plan en dat dit tijd kost. Uitgangspunten zijn daarbij het vitaal maken van het park, het kunnen blijven recreëren en het laten opstellen van een gedoogbeschikking door de gemeente ten behoeve van de eigenaren om er permanent te kunnen wonen. De gemeente heeft aangegeven dat gedogen niet tot de mogelijkheden behoort en dat een plan om het park weer vitaal te maken een achterhaald uitgangspunt is. Het rapport van Taskforce vitale vakantieparken
geeft in zoveel worden duidelijk weer waarom vitalisering niet haalbaar en realistisch is, dit gaat ook over de ligging van het park in en rondom industrieel gebied. Verder geeft de vereniging nog aan om graag in gesprek te gaan met het projectteam van Veken 4 over het gezamenlijk optrekken van de uitgangspunten om tot verdere ontwikkeling te komen.
Afgesproken is dat de uitgangspunten die op schrift staan te willen delen met de gemeente, de gemeente heeft op haar beurt aangegeven geen hoop of verwachtingen te willen scheppen. Voor de gemeente is het bestuur dat gekozen is door de leden de eerste gesprekspartner in de overleggen om te komen tot transformatie.
Met de vereniging is afgesproken om over circa 4 tot 6 weken wederom bij elkaar te komen en dan de balans op te maken.
Rondvraag
Vanwege de vakantie periode wordt besloten om de vergadering van 4 aug. 2025 te laten vervallen. Zodoende treffen wij elkaar pas weer de 18e aug. 2025.
Vanwege de afwezigheid van de voorzitter zegt OH toe om het bestuur bij te praten naar aanleiding van de afspraken en uitkomsten van deze vergadering.
Sluiting
AW dankt allen aanwezigen voor hun komst.
Datum volgende vergadering is op 18 augustus 2025, 16.00 uur Gemeentehuis Opmeer.
Rondvraag
Van de rondvraag wordt geen gebruik gemaakt.
18-08-2025 - Gespreksverslag vergadering externe projectgroep recreatiepark West-Friesland
Datum: maandag 18 augustus 2025, 16.00 – 17.00 uur, Gemeentehuis Opmeer, TEAMS vergadering
Aanwezigen: MS (Ressmit), OH (adviseur), JL (stedenbouw), AW (projectleider), WG (afd. hoofd). AR (bestuurslid), EB (bestuurslid).
Opening
AW opent de vergadering en de heet de aanwezigen van harte welkom via TEAMS. Er worden geen extra agendapunten aan de agenda toegevoegd.
Mededelingen
Er zijn geen bijzondere mededelingen te melden.
Vaststellen notulen van 21 juli 2025
Omdat de notulen laat zijn verstuurd is een inhoudelijke reactie niet mogelijk. Afgesproken is bij de volgende vergadering op 1 september 2025 deze alsnog vast te stellen. AW zegt toe deze notulen in het vervolg eerder te versturen zodat een reactie tijdig mogelijk is. Derhalve zijn de notulen van 7 juli en 21 juli nog niet vastgesteld. WG merkt op dat onder een groot aantal notulen na de sluiting er nog een oude datum staat, deze dient ook verwijderd te worden, AW neemt dit op en past dit aan.
Bestuurlijke planning 2025
Om de bestuurlijke planning te halen en in de raad van november 2025 te komen dient de IOK uiterlijk op 30 september 2025 aan het college te worden aangeboden. Dit klinkt nog heel ver weg maar de tijd gaat snel en er dient nog een inhoudelijke reactie te komen.
OH stuurt per omgaande een inhoudelijke reactie op de IOK. AW geeft op zijn beurt aan deze te zullen gaan bestuderen en door te sturen naar de extern jurist die de gemeente bijstaan in het opstellen van de IOK.
Het bestuur van het RP WF heeft mandaat namens de leden om de IOK aan te gaan. Een volgende moment voor een ledenvergadering met besluitvorming zal plaatsvinden bij het aangaan van de AOK nadat er een uitwerking gereed is als dus MS. OH vraagt zich af of er inmiddels contact is geweest met Taskforce Vitale vakantieparken door AW zodat zij een toelichting kunnen geven tijdens de raadsbehandeling waarom het park niet meer vitaal is en ook niet meer vitaal te maken is.
Concept Intentieovereenkomst (IOK)
Het is niet de bedoeling om vandaag tijdens de vergadering inhoudelijk op de IOK in te gaan.
Het standpunt van de gemeente blijft ongewijzigd, gemeente is penvoeder. Afgesproken is om de extern jurist van de gemeente bij de vergadering aan te laten sluiten en een toelichting te geven op de inhoud. AW zal afstemmen of de informatie gedeeld kan worden en zal ook de advocaat van de RP WF in verbinding brengen zodat er overleg kan zijn tussen beide. Verder is afgesproken dat de volgende vergadering beide zullen aansluiten. Op dit moment is het bestuur druk doende om een businesscase voor te bereiden voor een stap in de transformatie. Groot misverstand is dat door niets te doen dat er geen noodzaak van investeren aanwezig is, dit is onjuist.
Het nuts trace en netwerk is sterk verouderd en dient vervangen te worden ( electra / riool / water ) ook in een situatie van niets doen en recreatief blijven is deze investering noodzakelijk. Dit kan niet uit de algemene middelen, want die zijn er simpelweg niet, aldus AR.
Vereniging “Samen staan we sterk”
AW heeft contact gezocht met de vereniging om een afsluitend overleg plaats te laten vinden. Een afsprak hiervoor is nog niet gemaakt, maar de agenda’s worden naast elkaar gelegd.
Met de vereniging is afgesproken om over circa 4 tot 6 weken wederom bij elkaar te komen en dan de balans op te maken.
Rondvraag
Hier wordt geen gebruik van gemaakt.
Sluiting
AW dankt allen aanwezigen voor hun komst.
Datum volgende vergadering is op 1 september 2025, 16.00 uur Gemeentehuis Opmeer.
27-08-2025 - Gespreksverslag vergadering externe projectgroep recreatiepark West-Friesland
Datum: maandag 27 augustus 2025, 16.00 – 17.00 uur, Gemeentehuis Opmeer, TEAMS vergadering
Aanwezigen : ResSmit, adviseur bestuur RP WF, stedenbouw gemeente, projectleider gemeente, afd. hoofd gemeente, bestuurslid RP WF.
Afwezig met kennisgeving: voorzitter RP WF
Opening
PL opent de vergadering en de heet de aanwezigen van harte welkom via TEAMS. De PL heeft geen agenda gemaakt, zodoende worden er voorafgaand aan de vergadering agenda punten opgesteld die met elkaar besproken kunnen worden.
Mededelingen
PL kijkt kort terug naar de beeldvormende raad van 16 okt. 2025 waar een presentatie is gegeven van Taskforce Vitale vakantie parken en waar tevens een presentatie is gegeven van de adviseur van het RP WF en de PL van de gemeente. Uit de bijeenkomst zijn een aantal vragen naar voren gekomen aangaande de toekomstige bestemming en hoe deze gewaarborgd kan worden, deze vragen zullen na interne advisering gedeeld worden met de vraagsteller en belanghebbenden.
De gemeente heeft voorafgaand aan de beeldvormende raad nog een vergadering gehad met de bestuursleden van de vereniging SSWS. Deze vergadering was in het bijzijn van de burgemeester, wethouder en betrokken ambtenaren. Van deze vergadering zijn notulen gemaakt en deze zullen worden gepubliceerd.
Komende donderdag 30 okt. 2025 is er een oordeelsvormende raad, hierbij kan ingesproken worden door burgers en belanghebbenden. Op 28 oktober 2025 is er een bestuursvergadering van het RP WF tijdens deze vergadering zal worden besproken en besloten of er door het bestuur of een vertegenwoordiging ingesproken zal gaan worden tijdens de oordeelsvormende raad van 30 okt. 2025.
De gemeente heeft de gemeentelijke website / projectpagina aangepast en deze geactualiseerd. Hierin is onder meer opgenomen de huidige stand van zaken, een planning en een aantal documenten die steeds terug komen in de besluitvorming. Op deze pagina zijn stukken terug te vinden die eerder met de raad zijn gedeeld en die mogelijk onderdeel kunnen uitmaken van de besluitvorming, hierbij valt te denken aan de intentieovereenkomst, het recente rapport Vitale Vakantieparken 2025, opgesteld voor Taskforce Vitale vakantieparken en een schetsontwerp stedenbouwkundige verkenning van het recreatiepark WF.
Bestuurlijke planning 2025
De intentieovereenkomst ligt op dit moment ter beoordeling bij de gemeenteraad. Op 6 november 2025 neemt de gemeenteraad een besluit over de IOK.
Aansluitend is er op 9 november 2025 een BLV gepland. Een BLV is een bijzondere leden vergadering die is georganiseerd op het verzoek van de leden van het recreatiepark. De verzoeker heeft ook een agenda toegevoegd aan deze vergadering. De vergadering wordt georganiseerd door het bestuur van het recreatiepark, de gemeente heeft daar geen directe bemoeienis mee. Deze vergadering staat los van de ALV. De ALV is een jaarlijkse algemene leden vergadering. Deze vergadering is nog niet gepland. Tijdens deze ALV wordt door de leden van het recreatiepark gestemd over de IOK en het aangaan daarvan met de gemeente. De verwachting is dat dit uiterlijk einde van het jaar zal plaatsvinden.
Businesscase
Adviesbureau ResSmit, ingehuurd door he bestuur van het recreatiepark WF is bezig met het onderzoek naar de status van de ondergrondse infrastructuur op het park.
Een ingenieursbureau heeft recent onderzoek gedaan naar de status van de verschillende nutsvoorziening.
Nadat de kwaliteit is vastgesteld wordt er beoordeeld of vervangen / of aanpassen noodzakelijk is, dit wordt vervolgens verder in kaart gebracht en hier wordt een raming voor opgesteld.
Verder wordt er nog onderzoek gedaan wie verantwoordelijk is voor de aanleg en wie de kosten daarvoor draagt nu en voor in de toekomst. De onderzoeken richten zich met name op de elektriciteitsvoorzieningen, wateraansluitingen, gasleidingnetwerk en kabel / glasvezel ( nu niet aanwezig ) en tenslotte het riool.
Het riool is met name van belang vanwege de capaciteit die nu aanwezig is en of deze afdoende is voor de toekomst. Het afkoppelen van regenwater via een gescheiden systeem of vrije uitloop per kavel maakt onderdeel uit van het onderzoek. Zodra hier meer over bekend is zal hierover verder gerapporteerd worden. Voor het park is dit van cruciaal belang om te weten wat de werkelijke investering zal worden op kavelniveau en wie waar verantwoordelijk voor is.
Vereniging “Samen staan we sterk”
Op het park hangen verschillende spandoeken en leuzen die vermoedelijk afkomstig zijn vanuit de vereniging SSWS. De wens vanuit het huidige bestuur van RP WF is om met de vereniging tot een vergelijk te komen waarbij samengewerkt kan worden. Belangrijk onderdeel daarbij is de te behouden recreatiefunctie voor verschillende eigenaren. Hoe dit er precies uit komt te zien wordt door de gemeente nader onderzocht. De wens en behoefte is duidelijk nu is de vraag hoe dit juridisch goed vast te leggen zodat er geen misverstanden over ontstaan voor de langere termijn.
Rondvraag
Er wordt voorgesteld om in het vervolg de notulen snel in orde te maken en deze daarna op de gemeentelijke website te publiceren zodat er gevolgd kan worden wat er besproken wordt in het projectteam van de gemeente.
De PL zal een opzet maken deze deze delen met de deelnemers, na inhoudelijk akkoord kan deze gepubliceerd worden. Vanwege de privacy zullen geen naam en toenaam maar alleen de functie en eventuele rol benoemd worden in het verslag
Sluiting
De PL dankt allen aanwezigen voor hun komst.
Datum volgende vergadering is op 10 november 2025, 16.00 uur Gemeentehuis Opmeer.
16-10-2025 - Gespreksverslag Vereniging Samen staan we Sterk, locatie gemeentehuis Opmeer
Aanwezigen: Burgemeester, wethouder (portefeuillehouder), afd. hoofd Ruimte en Ondernemen, projectleider, SP statenlid, bestuur Vereniging Samen Staan We Sterk (SSWS) (6 leden)
De burgemeester opent de vergadering. Fijn dat u er bent. Welkom op het gemeentehuis, goed om elkaar te spreken. De wethouder gaat zo meteen, uiteraard inhoudelijk als verantwoordelijk partijhouder, de lead nemen.
Maar ik dacht, ik meld nu al vast, dat wij bijhouden wat we bespreken, welke uitspraken wij doen die goed zijn om vast te leggen voor de toekomst. Niet om een heel verslag te maken als notulen, maar wel om zeker te weten dat we geen onduidelijkheid krijgen over wat heeft de gemeente nou precies in de vorm van de wethouder of ondergetekende of de medewerkers hebben gezegd. SSWS wil graag ook nog even aangeven dat de vergadering wordt opgenomen zodat, dat we aan de leden verslag kan worden uitgebracht. Dan kan er geen onduidelijkheid ontstaan over wat we zeggen. En dan hoeft u ook niet namens ons te gaan vertellen wat wij hebben gezegd, want dat levert alleen maar meer ruis op.
We zullen beginnen met een voorstel ronde. Dit is een samenstelling waarin we nog niet eerder zo bij elkaar zijn geweest.
Herman Wiersema, waarnemend burgemeester van de gemeente Opmeer. Met in mijn portefeuille toezicht en handhaving op het recreatiepark. En daarnaast, zoals bij ieder collegeonderwerp, ook sowieso betrokken bij dit dossier. De wethouder is de portefeuillehouder voor de transformatie en de toekomst van het park. Maar ik vind het fijn om hierbij te zijn en om goed voor u op te horen welke vragen er nog leven en daar zo helder mogelijk vanuit het college antwoord op te geven. Voordat we vanavond de raad voor het eerst een toelichting geven op de stukken zoals ze er nu liggen.
Ik ben statenlid van de SP in Noord-Holland. En ik doe nog vanaf dag één de recreanten ondersteunen en ik heb als portefeuille ruimte en landelijk gebied. En ik ondersteun onze Tweede Kamer, lid met het omturnen van vakantieparken door het hele land heen.
Wethouder Herman Ter Veen, mijn portefeuille is onder andere ruimtelijke ordening en duurzaamheid. Omdat ik de portefeuille houder ben over het park. Wat is nou de ambitie van het park? Dat we iedere keer vooruit kunnen schuiven. In juni van dit jaar zouden we een ambitievoorstel leggen bij de gemeenteraad.
Wethouder geeft een korte toelichting en geschiedenis vanuit de gemeente. Rapport bureau Beeck, er is nog geen besluit genomen over de toekomst van het park. Sinds februari 2024 is de corporatie (recreatiepark) in beeld, circa 2 jaar geleden met het verzoek om te bekijken of wonen tot de mogelijkheden kan behoren. Daarop heeft de gemeente een projectgroep gevormd samen met het bestuur van de corporatie. Om te bekijken of dat een haalbare optie is, we hebben circa 2 jaar met elkaar gesproken kwamen tot de conclusie dat er een stap gezet kan worden. In mei 2025 was er geen besluit om een intentieovereenkomst aan te gaan. De gemeenteraad hebben we daarmee 2 jaar aan het lijntje gehouden. Belooft is om met een ambitie document in juni 2025 richting de gemeenteraad te gaan. Omdat er geen Ja is gekomen vanuit de ALV om de IOK aan te gaan, viel de gemeente terug op de conclusies uit rapport Beeck.
Tijdens de behandeling van het voorstel in de vergadering van de gemeenteraad in mei 2025 was veel onduidelijkheid over de versies van de IOK. Er is toen geadviseerd om het raadsvoorstel van mei 2025 in te trekken en in Q4 van 2025 met een nieuw voorstel te komen en dat ligt er nu.
Het voorstel dat er nu ligt is dezelfde ambitie, om te kijken of we er een woonomgeving van kunnen maken met als voorwaarden dat de gemeenteraad er akkoord mee moet gaan maar ook de leden van de corporatie. Als een van de twee nee zegt, hebben we niets en moeten we verder nagaan denken over hoe nu verder.
We hebben ook een wijziging aangebracht, omdat mensen willen blijven recreëren. Mensen die een recreatiewoning hebben mogen deze blijven gebruiken voor recreëren. Het transformatie proces duurt toch wel 10 tot 15 jaar. We gaan mensen niet dwingen om de recreatiewoning op te geven of te verkopen. Op het moment dat iemand geen eigenaar meer is wordt de bestemming wel getransformeerd naar wonen. Er zit geen tijdigheid aan. Einde is als mensen zelf aangeven dat zij van de recreatiewoning af willen. We hebben ook gezegd, het is een initiatief van het park zelf, niet van de gemeente. Wij zijn toetser, het park moet het doen. Zelf een plan opstellen en de gemeente adviseert. De gemeente is geen initiatiefnemer, we gaan geen percelen opkopen of overnemen, het is een particulier initiatief en zo gaan we het ook behandelen.
Wel met een positieve intentie om zaken mogelijk te maken. Uiteindelijk moet de gemeente een vergunning geven. Dat is onze positie. Hoe we dat gaan doen, daar moet is een akkoord op de IOK komen. Wij gaan er geen tijd in steken als de intentie er niet is, zonde van de tijd. Als er twee keer een ja komt moet er heel veel uitgewerkt worden om tot een anterieure overeenkomst te komen, hoe gaat het er dan uitzien, wat moet er geïnvesteerd worden in het park, hoe gaan we met de combinatie recreatie en woonbestemming om. Hoe gaan we met openbare ruimte om, wie gaat het uiteindelijk overnemen. Al dat soort zaken moeten uitgewerkt worden. Als er dan getekend wordt, wordt er een verplichting aangegaan (AOK) tot die tijd is het een intentie.
Het is een haalbaarheidsstudie, als meer duidelijk is ga je richting een AOK (anterieure overeenkomst). Er zit ook een handhavingstraject bij, tot de AOK is de huidige bestemming recreatie. Als overheid moeten wij handhaven op criminaliteit en overtredingen op illegaal gebruik. Dit blijft gewoon. Er valt over te praten over hoe we daar later mee omgaan.
Hoe gaat de handhaving er de komende periode uitzien. We gaan nu tegelijktijdig twee besluitvormingsprocessen in gescheiden processen, Enerzijds de gemeenteraad, een democratisch proces en het proces van de corporatie. Van belang is of het besluitvormingsproces bij de corporatie goed wordt uitgevoerd, dit wordt getoetst. Door ervoor te zorgen dat er onafhankelijk naar gekeken wordt. Omdat we een aantal zaken hebben aangepast in de afgelopen periode omdat er teveel vragen zijn geweest over hoe dat besluitvormingsproces is verlopen. Hoe gaan jullie dat dan toetsen ? We hebben daar met het parkbestuur over gesproken en aangegeven dat dit van belang is door een onafhankelijk notaris, wordt bevestigd, dat het conform de statuten plaatsvindt.
Dit is primair een zaak van de corporatie, iedereen is aangesloten bij de corporatie dus dit is privaatrechtelijk iets wat bij de leden ligt. Als gemeente hebben wij nu duidelijk gemaakt dat wij zien dat er zaken in het verleden tot onduidelijkheid hebben geleidt. De statuten zijn verouderd waardoor een democratisch stemproces niet meer mogelijk is (opmerking bestuurslid SSWS). Bungalows hebben 2 stemmen en de caravans maar 1 stem. De hele besluitvorming binnen de ALV wordt door 17 personen beslist. Het bestuur heeft daar een meerderheid van en het beeld is er dat de bungalows kunnen blijven bestaan als asbestdaken verwijderd worden (uitspraken bestuurslid SSWS).
Het is aan SSWS om dit aan de leden kenbaar te maken, dit gaat buiten de gemeente om. Er zijn eerder vragen gesteld over subsidies. Dit is een zaak van het park om op zoek te gaan naar subsidie mogelijkheden, deze zijn zeker aanwezig. Park moet zelf subsidies aanvragen. Als er 2 keer een ja komt gaan we starten met het opstellen van een AOK, gelijktijdig gaat er een ander traject lopen om te versnellen, er wordt een gebiedsvisie gemaakt. De gemeenteraad legt een visie vast met Veken 4, COA en ontwikkeling park. De AOK wordt pas gesloten als er een aantoonbaar haalbaar uitvoerbaar economisch plan voorligt. Een financiële businesscase die gereed is.
In feb. 2024 is er door het toenmalige bestuur van het park een presentatie gegeven aan twee wethouders van de gemeente en een aantal ambtenaren. De gemeente was zelfstandig bezig om een quick scan te doen voor het park (rapport bureau Beeck). De gemeente heeft de ambitie van het bestuur van het park aangehoord. Er is een initiatief naar de gemeente gekomen en dat heeft de gemeente beoordeelt op haalbaarheid. Hierbij zijn een randvoorwaarden gesteld ( naast inschrijving KVK ) dat deelnemers aan het projectteam van de gemeente, dat er geen lopende last onder dwangsomprocedures lopen. Tot driemaal toe is er informatie van de KVK uitgewisseld met de gemeente over de feitelijke bestuursleden van de corporatie. De gemeente maakt uitsluitend afspraken met de bevoegd personen conform inschrijving KVK.
De leden van het park hebben opgeroepen tot een BLV (bijzondere leden vergadering ). Er is kans dat het huidige bestuur niet meer bestaat na de BLV. SSWS wil graag een professioneel bestuur aanstellen, er moet rust op het park komen, er is nu een tweedeling. Er is veel wantrouwen jegens het huidige bestuur, advocaten kijken mee over de wijze van besluitvorming of dit conform gebeurd. Blijft een zaak van de corporatie en niet van de gemeente. Het is een gemeentelijk belang dat als er een besluit genomen wordt dat dit een gedragen besluit is door de leden. Alleen dan heeft het kans van slagen. Het is aan de leden zelf om een inschatting te maken wat de draagkracht is van de leden, op basis van kavels, caravans (1 stem) of chalets (2 stemmen). De gemeente heeft ook de keuze om geen IOK te sluiten met het park. De vraag is dan of het park zoals het nu gaat levensvatbaar is. Komen we terug op een discussie die al eerder gevoerd is; is het park vitaal te maken. Daar hebben we het antwoordt op gelezen in een extern rapport (rapport Taskforce Vitale Vakantieparken), het antwoord hier is nee. Er is een overzicht waaruit blijkt dat het park niet vitaal is en niet vitaal te maken. Als het park wel mogelijkheden ziet om het recreatief te maken dan kan dit meegenomen worden in de overwegingen van de gemeente. Een park waar de criminaliteit uit is, de gemeente besteed op dit moment veel geld aan om de handhaving op het park acceptabel te houden.
Het creëren van een breed draagvlak is belangrijk, u bent in onderhandeling met een aantal mensen van het bestuur die het niet zo nauw nemen met de regelgeving (uitspraak lid SSWS), u zou dat als burgemeester moeten aantrekken, als dit bestuur weg is, ontstaat er vanzelf een breed draagvlak binnen het park (uitspraak lid SSWS). De toezicht en handhaving wordt door de gemeente intensief uitgevoerd op het park, dat is inmiddels bekend en dat moet ook want er gebeuren daar zaken waar het park nooit voor bedoeld is (uitspraak burgemeester) en dat heeft soms te maken met ondermijning of permanente bewoning, arbeidsmigranten, dat is ook de aanleiding waarom wij nu bij elkaar zitten (uitspraak burgemeester) de toekomst van het park. De manier hoe wij omgaan met mensen die de regels overtreden is heel duidelijk, daarin wordt niemand ontzien. Wij handhaven op basis van datgeen wat wij constateren, ondertussen de enige manier waarop de gemeente afspraken kan maken met de eigenaren van het park is via de stichting (corporatie) Als wij zouden zeggen wij gaan niet praten met mensen die mogelijk ook in een ander opzicht in beeld zijn bij de gemeente dan zijn we nergens, dat is een dilemma. U (SSWS) worstelt met de structuur van uw eigen corporatie, u (SSWS) heeft moeite als vereniging om die corporatie te beinvloeden, daar heeft u allerlei uitleg bij, maar de gemeente kan niet anders dan met de vertegenwoordigers van de corporatie spreken. (uitleg burgemeester). Het is een IOK, het gaat over het uitspreken van een intentie waar vervolgens een heleboel voor moet gebeuren en hebben we er een jaar voor ingepland om vervolgens tot afspraken maken te komen. Een IOK is juridisch niet bindend, dat staat ook letterlijk in de IOK, maar het is wel uitspreken van een intentie. De intentie spreekt de gemeente niet uit naar de leden die in de KVK geregistreerd staan als bestuursleden, maar dit spreken wij ook uit naar alle leden / eigenaren van het park. Daarom is het heel fijn u (SSWS) te kunnen spreken om het uit te leggen, de handtekening van u hebben wij voor de IOK niets aan. Ondertussen blijft elke dag de handhaving actief en ben ik (burgemeester) u (SSWS) heel dankbaar voor alle informatie die u geeft, desnoods anoniem om de problemen die op het park spelen onder controle te krijgen.
De komende periode willen we dat nog effectiever gaan doen daar hebben we ook het park bij nodig. Maar ook het parkbestuur is daarbij nodig want een deel zijn de statuten ook in staat om mensen aan te spreken op wat u daar als corporatie niet wilt hebben. Dat is het zelfreinigend vermogen van het park zelf en daar doen we ook een heel groot beroep op en als u (SSWS) toch bezig bent met het uitschrijven van een BLV vergadering dan mag dit onderwerp ook op de agenda, want daarin kijken wij ook echt naar de verantwoordelijkheid van het park zelf.
U geeft aan het is maar een IOK, maar op het moment dat die getekend is, gaat het onderzoek lopen en gaat het de recreanten geld kosten, want die moeten het gaan betalen. Dat is met een bestuur dat criminaliteit faciliteert (uitspraken SP-lid). Deze uitspraak is niet acceptabel! De gemeente spreekt met het bestuur van het park. De gemeente doet de handhaving op het park en daar wordt geen onderscheidt gemaakt tussen bestuursleden of niet. Op het park zijn huisjesmelkers aanwezig die kavels opkopen voor speculatie. (uitspraak SSWS lid ). De gemeente doet haast niets met handhaving (uitspraak SSWS lid ). De burgemeester herkent dit niet. Er zijn heel veel mensen betrokken bij dit soort procedures en het is niet gebruikelijk om uitleg te geven hierover. De focus van de handhaving ligt op de allergrootste problemen op het park. Dat leidt tot procedures, daar gaan wij zorgvuldig mee om als gemeente. SSWS heeft een eerder gesprek gehad met de burgemeester en er is toen aangeven indien er tips, foto’s zijn dan kunnen deze gedeeld worden met de gemeente. De gemeente kan niet op basis van foto’s van derden een handhavingsprocedure starten. De gemeente geeft aan tips en foto’s niet te kunnen gebruiken in een juridische procedure, maar kan deze wel gebruiken om keuzes te maken in de wijze van handhaving. Op deze wijze vindt de handhaving zo efficiënt mogelijk plaats. Informatie wordt wel gebruikt maar niet als bewijs voor een overtreding. Er is een criminele organisatie actief op het park die zich met name s ’nachts manifesteert. SSWS vindt het belangrijk dat er een meldpunt is, de gemeente vindt het belangrijk om deze informatie te krijgen, desnoods anoniem.
Er is een verschil tussen informatie ontvangen en gebruiken om controles te verbeteren of met informatie naar de politie te kunnen gaan. Bij strafrechtelijke zaken kan het beste aangifte gedaan worden dat is de route voor dit soort zaken. Wellicht is het handig als de wijkagent wat meer zichtbaar is op het park of laat de wijkagent eens per twee maanden een spreekuur houden op het park (opmerking Lid SSWS). Wat doen deze ontwikkelingen met jullie (SSWS) veiligheidsgevoel ? (vraag wethouder). Het is sinds een half jaar erger, op strategische plekken zijn er camera’s geplaatst. SSWS wil dit stoppen. De burgemeester is blij met alle ontvangen informatie, dit heeft alles te maken met de toekomst van het park en ondertussen moeten we het ook een beetje los zien.
Ook al komt er nieuwe toekomst voor het park, tot die tijd zullen we de toezicht en handhaving alle aandacht geven die nodig is en daarbij zijn tips welkom. We moeten een ambitie hebben met elkaar. De beheerder brengt niet het gewenste resultaat (uitspraak lid SSWS). Wellicht is het handig om naast handhaving ook opsporing capaciteit beschikbaar te stellen (uitspraak lid SSWS). Onder de recreanten zitten veel gepensioneerde mensen en die worden in de sociale cohesie meegenomen, wij zorgen voor elkaar. Er zijn ook gezellige dingen op het park. Er is veel besproken, dit onderwerp komt vanavond ook in de gemeenteraad en op andere plekken. Indien er toch nog vragen zijn die echt besproken hadden moeten worden en nog niet aan de orde zijn geweest? Vraagt de burgemeester. Daarmee wordt de vergadering afgesloten.